(07.05.2017r.) Rzs: Po licznych aktualizacjach Dofusa poradnik jest już nieaktualny.

Zostanie tu, póki nikt nie napisze nowego i nie zaktualizuje tego.

***

WPROWADZENIE Edytuj

Witam w moim poradniku :] Sram ogólnie wszystkim kojarzy się z mrocznym zabójcą, ze względu na swój wygląd jak i na dostępne dla niego czary. W poradniku tym opiszę przydatność każdego z czarów dostępnych dla Srama, oraz kilku dodatkowych, których nie zdobywamy wraz z wzrostem lvlu. Nie będą z góry narzucał na którym lvlu w jakie staty i spelle macie dać bo to mija się z celem i jest bez sensu :P Każdy daje w to co mu się przyda i z czym wygodnie będzie mu się grało. W drugiej części poradnika opiszę różnicę miedzy Str Sramem, a Str/Agi Sramem oraz taktyki podczas walk.

CZARY Edytuj

Czary Klasowe:

Tricky Trap lv.1 Podstawowa pułapka srama o bardzo małym obszarze działania. Na dodatek jest bardzo słaba i mimo kosztu (2ap). Użyjecie jej jedynie na poziomach 1-8 zanim nie dostaniecie Tricky Blowa. Przy wyższych poziomach pułapek możesz robić coraz więcej, co jest bardzo przydatne.

Location lv.1 Bardzo przydatna umiejętność. Odkrywa wszystkie niewidzialne postacie oraz pułapki. Mimo swojej przydatności nie dawajcie w nią ani jednego punktu ponieważ zawsze działa tak samo :]

Deviousness lv.1 Jedyny zasięgowy atak zadający obrażenia od Earth Srama który na dodatek jest bardzo słaby. Poprostu musicie się przyzwyczaić, że Sram walczyć na bliskim dystansie na którym jest zabójczy :]

Insidious Poison lv.3 Poison od air (agi). Bardzo dobry na długie walki, pomaga często. Opłaca sie ale od 80 +.

Mistake lv.6 Kolejny mało przydatny czar :/ Zadaje obrażenia od Air i stealuje trochę Agi i Str jednak zbyt mało, żeby opłacało się ulepszać :P

Tricky Blow lv.9 Wkońcu przydatny czar. Odpycha przeciwnika oraz zadaje mu obrażenia od Earth. Należy rozwinąć przynajmniej do 3 poziomu, zależnie od builda

Double lv.13 Przyzywa twojego klona, który bezmyślnie podąża w kierunku przeciwnika. Przydatna umiejętność jednak nie warto jej ulepszać, w przypadku srama agi opłacalne.

Invisibility lv.17 Niewidzialność czyli główny atut Srama. Ulepsz jak najszybciej.

Mass Trap lv.21 Pierwsza naprawdę przydatna pułapka. Duży obszar działania i przyzwoite obrażenia od Earth, warta poświęcenia choćby kilku punktów.

Invisibility to Others lv. 26 Niewidzialność dla członka drużyny. Przydatne gdyby nie to, że po pierwszym ataku/rzuconym czarze postać pojawia sie na nowo

Poisoned Trap lv.31 Bardzo ciekawa pułapka, jeżeli jest masz ją na 5 poziomie. Ma wtedy obszar jak Mass Trap i zatruwa przeciwnika na 3 tury. Dzięki +dmg i +%dmg to traps w nowych itemach ta pułapka może zadać naprawdę pożądne obrażenia tym bardziej jeżeli przeciwnik wdepnie w takie 3 pod rząd :]

Chakra Concentration lv.36 Czar który dodaje siły na kilka tur. Na 5 lvl daje +60 str . Dość przydatny.

Paralyzing Trap lv.42 Pułapka zabierająca 4 MP na 2 tury (na 5 lvl zabiera na 3 tury). Niezły obszar działania, bardzo przydatna umiejętność jednak na wyższych lvlach zarówno gracze jak i potwory mają duże avoidy na MP przez co jej skuteczność znacznie spada.

Trap of Silence lv. 48 Przeciwnik po wejściu w taką pułapkę w kolejnej turze traci AP (od 3 do 5 zależnie od poziomu czaru) co daje ci dodatkową turę na wjechanie mu z czymś mocnym bez kontry z jego strony :]

Reepeling Trap lv. 54 Odsuwa gracza jak sie wejdzie na 3 kratki zależnie od poziomu.

Fear lv. 60 Twoje zastępstwo na Tricky Blow odpycha na tyle, ile chcesz kratek, na dodatek w przeciwieństwie do Tricky Blowa nie pojawiasz się jeżeli masz akurat invis :] Bardzo przydatny czar.

Con lv.70 Zadaje przyzwoite obrażenia Air i kradnie nieznaczne ilości kasy. Minusami tego spella są mały zasięg i duży koszt.

Chakra Impulse lv.80 Mimo losowości bardzo przydatny spell dla Str sramów w uzyskaniu lepszych krytyków. Crit Sramy i tak mają krytyki 1/2 już od wcześniejszych lvli, ale dzięki tej umiejętności mogą zamienić coś z +crit na +str.

Lethal Atack lv.90 Jeżeli masz Dagger/Bow Skilla (a napewno masz jeżeli doszłeś sramem do 90 lvlu) to i tak nie będziesz używał tego czaru.

Lethal Trap lv.100 Duże obrażenia, ale mały zasięg i obszar powodują, że nie będziesz zbyt często korzystał z tej pułapki :P

Weapon Skille:

Dagger Skill

Podstawa dla Srama. Najlepiej mieć już od 5 poziomu i zmaxować zaraz po Tricky Blow. Dzięki temu czarowi będziesz zadawał bardzo duże obrażenia używając sztyletów, nawet większe niż Bluff Eca swoim bluffem na twoim poziomie :]

Bow Skill

Przydatny od 70 lvlu czyli od Fishing Bowa przydaje się głównie do PvP przeciwko innym Sramem jeżeli oni używają Daggerów i postacią "uciekającym" czyli np. Cra :] Na PvM przydatny przeciwko potworą z dużym zasięgiem/dużą ilością MP :] No i z Bowem będzie łatwiej zlać Doppla niż z Daggerów :P

BUILDY I PORADY Edytuj

Można wyróżnić dwa zasadnicze rodzaje Sramów: tych co idą głównie na str, żeby wyciągnąć jak najwięcej z daggerów i tych str/agi którzy biegają z krytykami 1/2, unikają tackle zone i walą z paralyzing i silence trapów :] Który rodzaj srama zrobisz zależy od ciebie jaki styl gry preferujesz :] Str Sram daje wszystko w Str do 200 najczęściej potem w vita, nosi itemy dające jak najwięcej str i vit, Str/Agi daje w 100 str potem 100 agi potem dalej str, nosi itemy str, agi i +crit (jak tylko może wyciągnąć 1/2 z daggerów). Jeżeli chodzi o konkretne graty to najpierw Adv Set, a potem: -do expienie Prespic Set+itemy wis zależne od twojego lvlu i stanu gotówki -do walki to na 42 można Earth Kwak Seta (bez blade ofc) założyć by mieć to 3 MP, ale później to już tylko w customie jechać bo tak Sramem najlepiej, noś to co potrzebujesz, na co pozwala ci lvl i ilość kasy. Na 70 lvlu jak dorwiesz Bow Skilla i Fishinga Bowa to zrób custom seta pod Bowa do PvP i PvM taki, żeby miał 8 AP. Na 1xx najlepiej mieć 9 AP na daggery, na Bowa nadal 8 będziesz miał.

Teraz troche o wykorzystaniu niektórych czarów: Tricky Blow: Dzięki temu, że kosztuje 3 AP, przez większość czasu będziesz wykorzystywał następującą taktykę:walisz raz z daggera, potem tricky blow i uciekasz. Oczywiście kogo możesz tak "zrobić", zależy od twojego MP i MP wroga :] Ale najczęściej Sramem expi się właśnie na takich mobach na których to działa idealnie i walą tylko z bliska przez co nic nie mogą ci zrobić :] Fear: Lepsza wersja TB odpycha o 5 pól jednak bez obrażeń, dzięki temu wzrasta ilość wrógów których możemy tym trickiem niszczyć bez strat własnych :] Dzięki kosztowi 2AP przy 8 AP możemy walnąć 2 razy daggerami i jeszcze odepchnąć :] Double: Większość wrogów będzie mogła rozwalić twojego klona w 1-2 turach więc może wydawać się bezużyteczny tym bardziej że nic nie robi :P Jednak kiedy porozstawiasz pare pułapek na któych stoi wróg i nie chce się ruszyć wysyłasz kolna żeby je aktywował przez co zadziałają one równeż ja wrogu :] Przydatne przede wszystkim w PvP :]

No to by było tyle narazie :] Przepraszam za wszystkie błędy ortograficzne jak i treściowe. W najbliższym czasie dodam coś więcej, może jakieś screeny itp.